باتریهای خودرو: تکنولوژی پشت حرکت خودروهای برقی
دلایل خرابی باتری خودرو:
باتریهای خودرو به منظور ایجاد جریان استارت اولیه با آمپر بالا (معمولاً برای ۵ تا ۱۵ ثانیه) برای روشن کردن موتور به صورت خاص طراحی شدهاند. یک باتری با کیفیت خوب، در صورت نگهداری مناسب، حدود ۱.۵ سال میتواند کار کند. هدف اصلی از استفاده از باتری، استارت زدن موتور، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای ایجاد جرقه، روشنایی و سایر مصرفکنندهها است که به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیاز دارند، به عنوان مثال زمانی که موتور کار نمیکند. در مرحله بعد، باتری خودرو توان الکتریکی سیستم را در مواقعی که سیستم شارژ فعال نیست، فراهم میکند. سن باتری خودرو به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات که در طول فرآیند شارژ و دشارژ رخ میدهد، بستگی دارد.
دشارژ عمیق، گرما و لرزش مراحل تخریب باتری را تسریع میکنند و در نهایت رسوبهای مختلف تشکیل میدهند که ممکن است منجر به اتصالهای کوتاه شود. از دیگر عوامل اصلی تخریب باتریها، سولفاتهشدن آنهاست. زمانی که باتریها برای مدت طولانی دور از استفاده قرار میگیرند یا به طور نادرست دشارژ میشوند، سولفات سرب صفحات را سفت و جامد میکند. این موجب کاهش توانایی شارژ شدن باتری میشود و در نهایت ممکن است باتری به طور کلی عملکرد نداشته باشد. مواد فعال صفحات نیز در این شرایط، توانایی تحمل جریان دشارژ را از دست میدهند.
تخفیفات اخیر نشان داده که در هوای گرم (که بدترین محیط برای کار باتریها است) میانگین طول عمر یک باتری موتور برقی با کیفیت خوب تقریباً به نصف کاهش مییابد.
وقوع استارت زدن بیجا (Slow Cranking)، خصوصاً در هوای سرد، نشاندهنده خرابی باتری است و در این صورت باتری باید تست شود. دشارژ عمیق باتریها معمولاً در زمانهای نامناسب، مثل بلافاصله بعد از استفاده از باتری برای روشن کردن موتور با اتصال به یک باتری دیگر (Start jump) اتفاق میافتد. متاسفانه اغلب فروشندههای باتری نحوه تست یا شارژ صحیح باتری را به درستی نمیدانند.
Comments
Post a Comment